235-ben Maximus Thraxot katonái kikiáltották
a Római Birodalom császárává. Ő –
katona-fejjel gondolkodva – a legfontosabb feladatának azt látta, hogy a germánokat visszaszorítsa az északi
határok mögé.
Maximus Thrax [a kép forrása: https://www.livius.org/pictures/a/roman-emperors/maximinus-thrax/] |
Meg is tette, sőt be is nyomult az ő területükre,
ahol fosztogatott, gyújtogatott a hadserege. A germánok az erdőkbe és mocsarakba menekültek. A Birodalom északi
határát visszaigazította.
Ekkor azonban
újabb barbár – ezúttal gót –
támadások érték a Birodalmat, most a Dunánál.
Cassius
Dio,
Felső-Pannonia helytartója meghalt. Életének fontos műve volt a Romanie istoria, amiben Róma addigi történelmét
írta meg.
Cassius Dio [a kép forrása:
https://www.livius.org/articles/person/cassius-dio/]
|
A Római Birodalomban egyre inkább
jellemzővé vált, hogy rabszolgák helyett colonusok művelték a földeket. A
colonusok olyan emberek voltak, akik bérelték a földet annak birtokosától és a
fizetségen túl a termény bizonyos százalékával is tartoztak neki. Azért terjedt
ez el, mert – a rabszolgákkal ellentétben – a colonusoknak így érdeke volt, hogy
jobb termést hozzanak össze.
A Thrax uralkodása alatti keresztényüldözések miatt Pontianus pápa és Hippolütosz
ellenpápa is Szardíniára kerültek, ahol bányában kellett dolgozniuk
(obszidiánt, ezüstöt, cinket és rezet lehetett ott bányászni). Ott kibékültek
egymással, s mindketten lemondtak a pápaságról.
Az új pápa Anteros lett, aki mindössze néhány hétig
vezette az egyházat. Halála után a keresztények Rómában összegyűltek, hogy új
pápát válasszanak. Jelen voltak közismert és ismeretlen emberek közöttük. A
gyűlésen egyszer csak egy fehér galamb jelent meg egy ismeretlen, Fábián nevű keresztény fölött. Ezt
isteni jelnek vették, s őt választották meg.
237-ben Alsó-Britannia helytartóját, Gordianust Maximus Thrax áthelyezte:
Africa Provincia helytartójává tette. Az öreg már 80 éves volt. Maximus
Thrax ezt követően egy megbízottat küldött Africa Provinciába,
hogy szedje be a birodalmi adókat, de a megbízott el akarta kobozni a gazdag
földbirtokosok javait, ezért azok megölték. Ám az összeesküvők tartottak a
megtorlástól, ezért gyorsan egy ellencsászárt akartak állítani Thrax
ellen. Ezt pedig Gordianus
személyében találták meg. Ő először vonakodott, de végül úgy döntött, hogy még
81 évesen is jól állhat az a császári bíbor… S hogy megerősítse magát, szintén Gordianus nevű fiát társcsászárává
tette. Karthagóban kezdték meg uralkodásukat. Ezt követően a senatorokhoz fordultak és
igyekeztek közöttük szövetségeseket találni. Megígérték a száműzöttek
visszaengedését, a besúgók megbüntetését, a légióknak külön jutalmat. Így sikerrel
is jártak, s a senatus hamarosan közellenségnek kiáltotta ki Thraxot.
Híveit Rómában megölték és egy bizottságot hoztak létre, hogy megvédjék Maximus
Thrax esetleges támadásától Rómát. Valamint megbízottakat küldtek
minden provinciába, hogy kihirdessék Gordianus és fia császárságát. A
provinciák közül csak Hispania, Pannonia, Dacia és Numidia
tartottak ki a régi császár mellett.
I. Gordianus [a kép forrása:
https://hu.wikipedia.org/wiki/I._Gordianus_r%C3%B3mai_cs%C3%A1sz%C3%A1r]
|
II. Gordianus [a kép forrása:
https://www.armstrongeconomics.com/research/monetary-history-of-the-world/roman-empire/chronology_-by_-emperor/end-of-severan-dynasty/gordian-ii-238-ad/]
|
Azonban az Africa provinciával
szomszédos Numidia Provincia helytartója, Capellianus , akinek már korábbi nézeteltérése is volt Gordianusékkal, megtámadta Africa Provinciát. A numidiai sereg kisebb volt ugyan, mint az africai, de sokkal
jobban szervezett és tapasztaltabb. Az africai sereg egy része megfutamodott. Az
öreg Gordianus
öngyilkos lett. Fia a csatában halt meg. Így a Gordianusok uralma
mindössze 22 napig tartott.
Capellianus
Karthagóba bevonulva megtorolta a császár elleni lázadást Africa Provincia
lakóin.
Mivel Maximus Thrax még mindig élt, a
szenátus jobbnak látta hamar új császárjelölteket keríteni. Őket Balbinus
és Pupienus
személyében találták meg, akiket kineveztek társcsászárokként uralkodókká. A két volt
szenátor között teljesen egyenlő módon osztották meg a hatalmat.
Balbinus [a kép forrása:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Pupienus_r%C3%B3mai_cs%C3%A1sz%C3%A1r]
|
Pupienus [a kép forrása:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Balbinus_r%C3%B3mai_cs%C3%A1sz%C3%A1r]
|
Pupienus
Germánia Provincia helytartója volt korábban és a bűnözőkkel szemben
igen szigorú, ezért nem túl népszerű. Annyira nem volt népszerű, hogy még ahhoz
is testőrségre volt szüksége, hogy a capitoliumból át tudjon menni a császári
palotába. Erre a célra pedig jobban szerette saját megszokott germániai testőrségét
igénybe venni, mintsem a helyi praetoriánusokat*. Ők rögtön meg is ijedtek, hogy
a germán testőrök elveszik a munkájukat.
*Praetoriánusok: A császár római testőrsége
Balbinus
Asia és Africa Provinciákban volt már korábban helytartó.
Hogy javítsanak a népszerűségükön, caesari (császárutódi)
rangra emelték Gordianus unokáját III.
Gordianus néven. A srác még csak 11 éves volt, így „gyámjai” a Gordianusok
családi vagyona fölött is rendelkeztek, s ezt a helyzetet kihasználták arra,
hogy készpénzt osszanak a római lakosságnak, ezzel is növelni próbálva saját
népszerűségüket.
Hogy Maximinus Thrax esetleges betörésétől megóvják
Rómát, Pupienus északra ment hadsereget gyűjteni, Balbinus pedig addig is
Rómában maradt, hogy megvédhesse a várost szükség esetén.
Maximus
Thraxot és fiát végül saját katonái ölték meg,
egy ebéd utáni pihenő alkalmával, két szenátor; Gallicanus és Maecenas
vezetésével. Fejüket elküldték Rómába.
A babérokat Pupienus
aratta le, mikor győztes hadvezérként bevonult Rómába – ezzel azonban kivívta Balbinus
féltékenységét. A társcsászárok viszonya a rivalizálásról szólt, de azért
kifelé azt mutatták, hogy nagyszerű a kapcsolatuk és kölcsönösen szeretik
egymást.
Hamarosan Gallicanus és Maecenas, akik valójában legyőzték Thraxot, egy kisebb
testőrcsoportot (a római testőrségből) elfogattak és megölettek. Ez
feldühítette a praetoriánusokat, akik megtámadták a szenátust. Gallicanus az amúgy is „fogyóeszköz”
gladiátorokat rendelte oda, hogy megvédjék őket a pretoriánusok ellen.
Pupienus
és Balbinus
nem tudták lenyugtatni a kedélyeket.
Azt érezték, hogy kettejük együttműködését
elősegítené egy közös külső ellenség, de ennek kilétében sem tudtak megegyezni.
Balbinus
a Duna alsó szakaszán átkelt gótok
ellen akart vonulni, míg Pupienus a perzsák ellen.
Éppen vitában voltak,
amikor a praetoriánusoknak sikerült betörni a császári palotába és elkapták
mindkettőjüket. Megkínozva őket keresztülvonszolták az utcákon a táborukba és
amikor értesültek róla, hogy a germán testőrség közeledik, megölték
mindkettőjüket, testüket pedig ott hagyták az utcán.
---
A Birodalom
K-i szomszédjában a perzsa Ardasír
tovább terjeszkedett Mezopotámiában.
A fontos tartományokba saját családtagjait nevezte ki kormányzónak.
Még államvallást
is bevezetett, hogy megszilárdítsa birodalma egységét. Ez az egyébként már nem új vallás a
zoroasztrizmus volt; egy dualisztikus* vallás, melynek szentírása pedig az Aveszta. Az
Aveszta alapján merev társadalmi osztálytagozódást rögzített az uralkodó, ami a
korábbi anarchiához képest stabilitást hozott. A társadalmi osztályokat a
papok, harcosok és dolgozók alkották, valamint Ardasír a harcosok és a dolgozók
közé még beillesztette a hivatalnokokat. Sajátos hajviseletet is bevezetett:
egy kis kerek sapkát kellett viselni a fejtetőn, s afölött selyemfátyolba
burkolva kellett viselni a hajgömböt. Ez az általa alapított (szászánida)
dinasztia jelképévé vált.
*Dualisztikus vallás: Kétpólusú. Van benne egy Isten
és egy ellenlábasa. Azonos mértékű hatalommal rendelkeznek. A zoroasztrizmus
nem egyértelműen dualisztikus vallás, mert itt a gonosz démon nem mindentudó.
Az Istenről is csak akkor szerez tudomást, mikor feljön az alvilágból a fényre.
Hatalma is kisebb.
Ettől kezdve, hogy az uralkodó rendelkezett a
vallásról is, a zoroasztrista tanításoktól való eltérés már nem csak eretnekségnek,
de felségsértésnek is számított.
E vallásban a tüzet Isten legtökéletesebb
szimbólumaként tisztelték, s az úgynevezett tűztemplomokban a tűzoltárnál
vértelen áldozatokat mutattak be, miközben himnuszokat énekeltek. A tűz és a tiszta
víz együtt a rituális tisztaságot szimbolizálja, ezért mindkét elem jelen volt
a tűztemplomokban. A templomokba mezítláb, rituális mosakodás után, imákat
mormolva léptek be. Ajándékul egy-egy fahasábot hoztak magukkal, amit átadtak a papoknak, hogy a szent
tüzet életben tartsák. Távozáskor egy kis hamut kentek a homlokukra áldásként.
A zoroasztrizmus jelképe [a kép forrása:
http://boldognapot.hu/blog/zarathusztra-es-a-mazdahit-2/]
|
Zoroasztrita tűzoltár [a kép forrása:
http://www.dravuczpeter.hu/europa/azerbajdzsan/azerbajdzsan-ego-hegy-tuztemplom-es-iszapvulkan]
|
Ardasír
azt hirdette, hogy ő az, aki a perzsák
régi dicsőségét vissza fogja állítani. Fejedelmi épületeit a ma Firúzábádnak nevezett
városban építtette föl. Palotaerődjének neve Qaleh-e Dukhtar.
Fársz tartományban sziklákba vésett domborműveket
alkotott, s ezzel új művészeti ágat teremtett, amelyet dinasztiájának őt követő
tagjai hagyományként folytattak. Az egyiken az a csatajelenet látható, amelyben
Ardasír
legyőzte a párthus uralkodót. Egy másikon pedig az a pillanat, amikor átvesz
Ahuramazda főistentől egy szalaggal díszített fejdíszt (ezzel "bizonyítva", hogy hatalma az Istentől ered)
Fársz tartomány "sziklaplakátjai" [a kép forrása:
|
Fársz tartomány "sziklaplakátjai" [a kép forrása:
|
---
Messze
keleten Kogurjo királya, Tongcshon
238-ban szövetségre lépett a kínai Vej
királysággal, hogy elmozdítsa hatalmából Kungszun Jüant, aki a Liaotung-fsz.-en
uralkodott. Azonban azután, hogy ez sikerült, a viszony ellenségessé vált és Tongcshon
elkezdte visszafoglalni a kínaiaktól
a korábbi koreai területeket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése