Azután, hogy a Római Birodalom előző császára meghalt, fiai,
Caracalla
és Geta
továbbra sem tudtak kijönni egymással. Volt egy tervük, melynek értelmében Geta
az ázsiai, Caracalla pedig az európai területek fölött uralkodott volna,
de anyjuk, Julia Domna – aki egyébként szerette volna kibékíteni őket – ezt
valamiért ellenezte. Talán attól félt, hogy ebből is további háborúskodás
lenne. Caracalla egy napon azt javasolta anyjának, hívja meg
mindkettőjüket magához fegyvertelenül, hogy ott tárgyalhassanak. Persze nem
véletlenül kötötte ki a fegyvertelenséget – biztosra akart menni. Ahogy Geta
belépett anyjuk palotájába, Caracalla emberei azonnal lekaszabolták őt. Anyja
előtt Caracalla azzal védekezett, hogy tudomására jutott, hogy Geta
összeesküvést szervezett ellene. Julia
Domna azonban soha nem tudott
megbocsátani fiának a testvérgyilkosságért.
Caracalla [a kép forrása:
|
Caracalla
lett tehát az egyeduralkodó. Első intézkedései között volt, hogy kiterjesztette
a római polgárjogot a Birodalom minden szabadnak született lakosára és
elkezdték felépíteni a császár új fürdőit Rómában.
Volt a
császár emberei között egy bizonyos Macrinus.
Ez az ember Mauretania területéről származott. Korábban gladiátor volt, majd vadász,
majd hírnök lett. Később Rómába került, ahol jogászként a Via Flaminia
közlekedési felügyelőjévé nevezték ki. Severus császár idejében a császár magánvagyonának
őrzője volt, ami szép bizalmi állás. Így nem csoda, ha Caracalla is jónak látta éppen
őt kinevezni a testőrség parancsnokává 212-ben.
Ugyanebben az évben egy gnosztikus keresztény, aki
már keresztény családba született; Origenész
érkezett Alexandriából Rómába. Ott találkozott egy Hippolütosz nevű megtérttel, s bizonyára eszmét is cseréltek.
Az év során lezajlott egy teljes napfogyatkozás, ami
Rómából és a Fekete-tenger vidékéről jól látszott, de úgy tűnik, ezúttal nem okozott
különösebb pánikot.
215-ben Caracalla Egyiptomba látogatott. A híre azonban már ekkor nem volt jó; s
az alexandriai lakosok balgán ki is mutatták, hogy nem kedvelik a császárt. Caracalla
erre annyira megsértődött, hogy hatalmas vérengzést rendezett a városban.
A következő
évben a Párthus Birodalomba ment. Anyja,
Julia Domna is vele tartott. Annak
érdekében, hogy ott békésen fogadják őt, egy házassági ajánlattal hívatta meg
magát. De amikor már bent volt a birodalom területén, hadjárat lett a dologból.
A hadjáratban részt vett a testőrparancsnok Macrinus
is. Azonban Macrinus véletlenül észrevett
bizonyos leveleket, melyekből az derült ki a számára, hogy a
császár az életére tör, s elhatározta, hogy nem hagyja magát.
Közben Caracalla
– egy árulás segítségével – legyőzte a perzsákat,
majd a visszavonulás során is tovább fosztogatta a népet.
Otthon, Rómában megint kiújultak a
keresztényüldözések, ezért Origenész
Palesztinába menekült, majd onnan görög területre ment.
Macrinusnak
egy év múlva, 217-ben nyílt lehetősége arra, hogy végezzen a császárral. Ő, Caracalla,
és néhány testőr
kilovagoltak. Caracalla igen sebezhető pillanatát használták ki: Amikor megálltak,
hogy a császár szükségét végezhesse, egy testőr kísérte el, az, aki Macrinustól megbízást kapott. A testőr
egy alkalmas pillanatban egyetlen szúrással végzett a Caracallával.
A többi testőr
kötelessége szerint fölháborodva elfogta a gyilkost és Macrinus elé állították. Neki persze több esze volt annál,
minthogy ebben a helyzetben felfedje magát. Utasította a testőröket, hogy öljék
meg a császárgyilkost.
A merénylet
hírét hallván Julia Domna, ki immár férje után mindkét fiát elvesztette, öngyilkos
lett.
A senatus
ezek után a császári trónt egy Marcus
Oclatinius Adventus nevű férfinak ajánlotta föl, ő azonban hajlott korára
hivatkozva visszautasította azt. Macrinus viszont elérte katonáinál,
hogy őt kiáltsák ki császárnak. S ezután mindjárt maga mellé vette társcsászárként 9
éves fiát. Viszont jobbnak látta a senatus véleményét egyelőre nem megkérdezni császárságáról. Hogy
hatalmát megszilárdítsa, s megnyerje magának a senatorokat, eltörölte azok
adóit és korlátozta a bírák hatalmát velük szemben. Továbbá, hogy még
népszerűbb legyen, közkegyelmet adott azoknak, akiket Caracalla politikai
okokból száműzött. Caracalla börtönöztette be a maga idejében az előző évben
meghalt örmény király, I. Khoszroész fiát, Tiridátészt.
Macrinus
most szabadon engedte őt is, sőt Armenia
királyává tette, II. Tiridátész néven.
Macrinus [a kép forrása:
http://www.wikiwand.com/hu/Macrinus_r%C3%B3mai_cs%C3%A1sz%C3%A1r]
|
Azokat az
ellenfeleit, akiket nem tudott barátjává tenni, jobbnak látta száműzni: Így a néhai
Caracalla még Rómában élő rokonát, Julia Domna nővérét, Julia Maesát haza küldte Syriába.
A hölgy szemében a császár egykori bizalmasa akkora csalódást okozhatott, hogy Julia Maesa ekkor megfogadta, hogy
megbuktatja Macrinust.
Syriában egy Heliogabalus nevű 14 éves fiú
körülmetélte saját magát, hogy fölvehesse a papi tisztséget a napisten
szolgálatában. Ő nem más volt, mint Julia
Maesa lányától (Julia Soaemiastól) való unokája.
Az asszony hazaérve tartotta magát fogadalmához: Elérte hogy a syriai katonák fellázadjanak Macrinus ellen. Szükség volt egy ellenjelöltre is. Ezért Julia Maesa elhintette, hogy lányai együtt háltak annak idején Caracallával (aki egyébként az unokatestvérük volt), s így legidősebb unokája, Heliogabalus Caracalla fia. Így a katonák kikiáltották őt császárrá. Macrinus annyira nem számolt egy nő bosszújával, hogy teljesen váratlanul érte a dolog. Csupán egyetlen lovassági különítményt tudott a helyszínre küldeni – ám még annak tagjai is átálltak Heliogabalus oldalára.
Az asszony hazaérve tartotta magát fogadalmához: Elérte hogy a syriai katonák fellázadjanak Macrinus ellen. Szükség volt egy ellenjelöltre is. Ezért Julia Maesa elhintette, hogy lányai együtt háltak annak idején Caracallával (aki egyébként az unokatestvérük volt), s így legidősebb unokája, Heliogabalus Caracalla fia. Így a katonák kikiáltották őt császárrá. Macrinus annyira nem számolt egy nő bosszújával, hogy teljesen váratlanul érte a dolog. Csupán egyetlen lovassági különítményt tudott a helyszínre küldeni – ám még annak tagjai is átálltak Heliogabalus oldalára.
Ebben az évben Zefirin pápa vértanú-halált halt. Kallixtus lett Róma új püspöke, ki rögös úton érkezett a keresztény felekezetbe. Szolga családban született Itáliában. Felnőve egy pénzintézet szolgálatába állt. Azonban olyan ügyetlen volt, hogy bizonyos befektetők pénzét elveszítette. Ekkor jobbnak látta elmenekülni Rómából, ám a pénz gazdái utolérték és visszahurcolták. Kallixtus megpróbálta a tengerbe vetni magát, de kimentették. Végül kiderült, hogy ezek az ügyfelek keresztények voltak, s tanításuk szerint megbocsátottak Kallixtusnak, elengedték a büntetését. Kallixtus megdöbbenésében és megkönnyebbülésében felvette a kereszténységet. De sokat kellett még tanulnia. Egy alkalommal egy zsinagógában valakitől adósságot akart begyűjteni, megfeledkezve arról, hogy az ő adósságát is elengedték. A csetepatéban kiderült róla, hogy keresztény, ezért elfogták a rómaiak és Szardínia szigetére vitték egy bányába dolgozni. Szerencséjére azonban ott – több keresztény társával együtt – felszabadították őt. Ezt követően hazatért Rómába, ahol Zeferin pápa mellett dolgozott, és a Via Appia katakombáinak vezetőjévé vált. Így lett ő a következő pápa. Ekkora már megértek benne a krisztusi tanítások; azt hirdette, hogy az egyház feladata a hívők felé fordulás és útmutatás, nem pedig a dogmatikus viták. Továbbá – bizonyára életútjának köszönhetően – a megbánt bűnök megbocsátását is bevezette egyház-szinten. Ami azt jelentette, hogy korábbi bűnözők is csatlakozhattak az egyházhoz, ha bűnbánatot tanúsítottak. Ez már végképp nem tetszett Hippolütosznak. Hippolütosz is pogány családban született. Ifjú korában katona volt, amikor találkozott Szent Lőrinccel, egy fogollyal a rómaiak kezében. Az ő hatására tért meg. Akkor megtanult írni, olvasni, és elkezdett megismerkedni a keresztény tanokkal. Neki az volt a véleménye már Zeferin pápasága alatt is, hogy az egyház túl engedékeny a bűnösökkel szemben, ezért külön egyházat kezdett szervezni maga körül, s követői is akadtak. Amikor Kallixtus meghirdette a megbocsátást, Hippolütosz már nyíltan kiállt ellene, heves szónoklatok és vitairatok formájában, s ellenpápává lépett elő.
Eközben Macrinus császár legfőbb problémájává vált a szír lázadás; a helyszínre kellett mennie. Azonban elvesztette a csatát, és álruhában, lóháton menekült vissza, Európa felé. Akkor kapták el, amikor a Boszporuszon akart átkelni és – „kardtól vész, ki karddal él” –, kivégezték őt.
Heliogabalus
elfoglalhatta a Római Birodalom
trónját.
217-ben a Párthus
Birodalom kihasználva, hogy épp nincs dolga Rómával, betört Mezopotámiába. A szászánida I.
Ardasír király egyébként azon dolgozott, hogy megerősítse uralmát az előtte uralkodó párthusok fölött. Ezért szövetséget kötött Adiabéné és Kirkuk
királyaival (ezek önálló városállamok voltak ?).
Kínában a fenti időszakban a következők történtek:
A Birodalom három részre volt osztva. Északon Cao Cao uralkodott, a dél nagy részén Liu Bei, Szecsuánban pedig Liu Zhang.
212-ben Zhang
Song és néhány társa megpróbálták megdönteni a Szecsuánban uralkodó Liu Zhang hatalmát, s helyére a
D-Kína többi részén uralkodó Liu Bei-t ültetni. Zhang Song testvére, Zhang Su azonban elárulta a tervet Liu
Zhangnak, így nem tudták azt végrehajtani. Liu Bei az árulásért
kivégeztette Zhang Songot.
A következő évben Liu Zhang addig
legmegbízhatóbb követe, Wu Yi átállt Liu
Bei oldalára, sőt két évvel később feleségül adta húgát Liu
Bei-hez.
214-ben, a megházasodás évében Liu Bei-nek sikerült megszereznie
egy újabb tartományt, Luo-t, majd megtámadta Chengdu tartományt,
ami még Liu Zhang fennhatósága alatt állt. A tartomány lakói
kétségbeesetten védekeztek a hadsereg ellen, s végül Liu Zhang inkább önként
átengedte a tartományt, minthogy még több vérontást kelljen látnia.
217-ben Liu
Bei újabb ellenséget talált, most Xiahou
Yuan ellen harcolt. Egy év múlva szerencsés helyzetbe került; tábort tudott
állítani egy hegyoldalban Xiahou Yuan
tábora fölött, s így rájuk látva könnyen kitalálhatta, hogyan érdemes
megtámadni őket. Egy éjszakán valóra is váltotta terveit, fölgyújtotta Xiahou Yuan barikádját, s így rohanták
le őket. Xiahou Yuan meghalt a csatában.
Ezt követően az északot uraló Cao Cao támadta meg Liu
Beit.
A háború több hónapon át tartott, de egy idő után Cao Cao katonái kezdtek
dezertálni.
A rengeteg háborúskodás elől sok kínai menekült át Kogurjóba, ahol Szanszang király fogadta is őket, s ahol Szanszang fia, Tongcshon, aki attól a bizonyos falusi lánytól született, már 5 éves kora óta koronaherceg volt.
É-India területén, a Kusán Birodalomban 208 és 225 között nem tudni, hogy ki uralkodott, esetleg uralkodó helyett anarchia lehetett.
Dél-Indiában a Pallava-dinasztia emelkedett fel éppen.
Az ismeretlen földrészen mindeközben:
Közép-Amerikában a maja városokból megmaradt kisebb csoportok földműveléssel tartották
fenn magukat, a többi törzs pedig nomád életmódot folytatott.
D-Amerikában a nazca-kultúra
virágkora folytatódott. A kultúra maga egy viszonylag száraz sík vidéket
foglalt el, de nem messze tőlük kezdődtek az Andok hatalmas – néhol majdnem
7000 m magasba nyúló hegyei. Aki járt már hegyek között, az tudja, hogy egy
„kisebb”, mondjuk 2000 m magas hegy is mennyire akadályozhatta abban az időben
az információ-áramlást, a kapcsolat-tartást a szomszédos völgy lakóival. A
különbség az, hogy nálunk egy 2000 m magas hegyvidék már nem alkalmas az
életre, míg a trópusokon 4000-5000 m-ig is feljutottak a népek. Az embernek
fogalma nem lehetett azokban az időkben, hogy mi van odaát, a szomszéd
völgyben, amíg nem járt ott, hiszen átlátni, vagy túl gyakran átsétálni nem
lehetett. Anélkül meg nagyon nehéz tájékozódni. A kereskedelem érdekében mégis szükséges volt megtalálni a falvakat. Ebből kiindulva a
csatornarendszer-elmélethez hasonlóan a térkép-elmélet is Zelkó Zoltáné. E
szerint a Nazca sivatag egyenes vonalai tulajdonképpen egy térkép a Titicaca-tó
körüli Nazacara (!) nevű vidékről. (--> Ha van Zelkó Zoltántól könyved, kedves olvasó, add kölcsön, kérlek! :) )
Odafönt, a tó
mellett a Tiahuanaco-kultúra
képviselői éltek, akik kereskedelmet folytattak, mind a tengerparti (így a nazca),
mind a hegyvidéki, sőt a Felső-Amazonas-vidéki népekkel. Ebben az időben a tó
vízszintje magasabb, így kiterjedése is nagyobb volt, mint napjainkban. A
tópartot végig templomok, szentélyek szegélyezték, mert hitük szerint a Teremtő
a tó vizéből emelkedett ki. Érthető, hogy szentként tisztelték a tavat, hiszen
ennek vize adta az élet lehetőségét a számukra itt, 3812 m-en. A vidéken teraszokat
alakítottak ki, melyeket öntöztek kiterjedt csatorna-rendszer segítségével.
Kukoricát, krumplit és kinoát* termesztettek, s ezek hozama jelentősebb volt,
mint a mai modern gazdálkodással elért hozamok!
*kinoa: Egy gabonaként használt disznóparéj-féle.
Gluténmentes.
Titicaca-tó [a kép forrása:
|
Szertartási
központjuk a tó D-i partján a Tiahuanaco nevű hely volt, amit csak ünnepek
alkalmával kerestek fel. Itt állt egy 15 m magas piramis és a Nap-kapu.
Tiahuanaco-i piramis [a kép forrása:
|
Tiahuanaco-i romok [a kép forrása:
|
Kerámiáikat fekete, fehér, sárga, szürke és barna
festékkel díszítették, stilizált embereket, állatokat és geometrikus
mintázatokat festettek rájuk. [http://okoricivilizaciok.network.hu/blog/okori-civilizaciok-hirei/tiahuanaco]
tiahuanaco-i kerámia [a kép forrása:
|
Tiahuanaco-i kerámia [a kép forrása:
|
Tőlük É-ra
alakult ki a mocsika-kultúra, a
folyóvölgyek oázisaiban éltek. Ők is teraszos, öntözéses földművelést
folytattak, s ők is építettek csatornákat. A folyókon halásztak is; nádból
készült hajókon közlekedtek. Egy templomuk belsejében falfestmények maradtak
fenn, melyek rengeteg aranyat és ékszert, valamint köpenyt viselő embereket
ábrázolnak. Abból lett ilyen istenként
tisztelt, aranyos-smaragdos köpeny viselésére jogosult személy, aki az áldozati
párbajban győzött. A vesztest ugyanis a sámánok föláldozták isteneiknek; majd
húsát megették, vérét vízzel keverve megitták. Így a győztes helyzete is
bizonytalan volt, ugyanis egy következő párbajban már belőle is lehetett az
áldozat.
A mocsikák
kerámiáit krém-fehér alapon vörösesbarna élethű rajzok díszítik. Ezek között
jellemzőek az erotikus képek, melyek olyan szexuális tevékenységeket
ábrázolnak, amiből nem lesz gyerek. Mivel hitük szerint a túlvilágon minden
fordítva van, éppen a túlvilági utódnemzéshez nyújtott segítségnek szánták
ezeket a képeket a halottak számára.
mocsika kerámiák [a kép forrása: https://azenperum.wordpress.com/2017/12/27/az-osi-peru-3d-kepregenyei-avagy-a-mocsikak-malac-keramiai/] |
mocsika kerámiák [a kép forrása: 2 https://azenperum.wordpress.com/2017/12/27/az-osi-peru-3d-kepregenyei-avagy-a-mocsikak-malac-keramiai/] |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése