2019. március 10., vasárnap

22. Rómától a Nazca-sivatagig a századfordulón [i.sz. 283-305]



 Diocletianus, a Római Birodalom új császára látta, hogy ekkora birodalmat nem igazán lehet egyedül elkormányozni. Ezért trónra lépése után maga mellé vette társcsászárnak katonatársát és barátját, Maximianust, aki korábban vele együtt Carus perzsa hadjáratában katonáskodott. Maximianus feladata lett a Birodalom nyugati részén való uralkodás, míg Diocletianusé a K-i rész volt.

Diocletianus császár [a kép forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/Diocletianus_r%C3%B3mai_cs%C3%A1sz%C3%A1r]
 
Maximianus társcsászár [a kép forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/Maximianus_r%C3%B3mai_cs%C3%A1sz%C3%A1r] Nem is annyira a feje ijesztő, mint inkább a szobrászat igénytelenedése...
 A rokoni kapcsolat miatt (Gaius pápa Diocletianus nagybátyja volt) a keresztényekre jó idők jöttek; nem üldözték őket, sőt mivel a császári családban volt keresztény ember, egy kicsit talán divattá is vált. Rengetegen tértek be. [Móra Ferenc: Aranykoporsó]
 
 287-ben Diocletianus maga mellé vette caesarnak Galeriust, Maximianus pedig Constantius Chlorust. Galerius korábban egyszerű pásztor volt, majd Aurelius és Probus parancsnoksága alatt katona lett. Most feleségül vette Diocletianus lányát, Valeria Maximillát és megkapta Illyricum Provincia kormányzóságát. Constantius Chlorus nemesi származású ifjú volt, Carus császár idején Dalmatia helytartója. Ő Theodorát, Maximianus második feleségének lányát vette feleségül. Ennek érdekében el kellett hagynia első feleségét, Helénát (a szóbeszéd szerint ebbe őszült bele, ami miatt a „chlorus” (fehér) melléknevet kapta), akinek már volt tőle egy fia, Constantinus nevű. Ezt követően megkapta a Gallia, Britannia és Hispánia Provinciák fölötti parancsnokságot.

Galerius caesar [a kép forrása: https://steemit.com/history/@manyasli/gaius-galerius-valerius-maximianus]
Constantius Chlorus caesar [a kép forrása: https://www.geni.com/people/Constantius-I-Chlorus-Roman-Emperor/6000000002120145230]
Ekkor már a seregben szolgált egy bizonyos Sebestyén nevű tiszt. Tehetséges katona volt, ezért a császárok előtt is nagy tiszteletben állt. Nyíltan vállalta kereszténységét, sőt ügyes szónokként katonatársait is igyekezett megtéríteni.

 Ugyanebben az időben egy gazdag családból származó Miklós nevű keresztényt pappá szentelt nagybátyja, aki püspök volt. Ő ezután a szüleitől örökölt vagyont szétosztotta a szegények között és segítette a szegény gyerekeket. Volt egy szomszédja is, egy elszegényedett nemes ember, aki három lányát utcalánynak akarta adni, hogy élelemhez jussanak. Miklós ekkor titokban egy kendőnyi aranyat dobott be az ablakon az éj leple alatt. A nemes ember ezután ki tudta házasítani a lányait.
290-ben Miklós Jeruzsálembe zarándokolt. A tengeren vihar kerekedett, s a Miklós hajója mellett haladó hajóról két matróz a vízbe esett. Miklós kimentette őket. Később Miklósból is püspök lett.

Szent Miklós (és az idők során sokat alakult ábrázolási módjai) [a kép forrása:
  291-ben és 292-ben is láthattak a rómaiak teljes napfogyatkozást; az előbbit a Földközi-tenger D-i partvidékén élők, az utóbbit pedig a Birodalom Ny-i felén élők. Talán lehetett ennek köze ahhoz, hogy a keresztények nyugalma nem sokáig tartott.

 293-ban Diocletianusnak hirtelen bekattant, hogy a keresztény tömegek - mivel nem hisznek abban, hogy ő isten - az ő hatalmát gyengítik. Ürügyet sem keresgélt sokáig: Fölgyújtotta a saját palotáját (Az Aranykoporsó c. regényben Maximianus tette) majd a keresztényekre fogta, s kegyetlen megtorlást alkalmazott. Eleinte Armenia és Syria hívőit sújtotta, ám hamarosan az összes egyházi vezetőre kiterjedt a büntetés. Csak Caiusra vigyáztak még, a pápára. Akik nem voltak hajlandóak pogány isteneknek áldozni, azokat bányamunkára kényszerítették.

 Sebestyén katona is törvényszék elé került. Az ítélet értelmében egy mezőn egy karóhoz kötözték, hogy lenyilazzák. Amikor úgy látták, hogy meghalt, ott hagyták. Egy római özvegy azonban észrevette, hogy még él, befogadta és ápolta őt. Sebestyén felgyógyulása után hamarosan ismét hóhérok kezére került, ezúttal bunkókkal halálra verték és egy csatornába dobták a testét.

Szent Sebestyén [a kép forrása: https://www.google.hu/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&ved=2ahUKEwiQ49vfu_fgAhVR-qQKHb47DsUQjhx6BAgBEAM&url=https%3A%2F%2Fwww.kozterkep.hu%2F~%2F2947%2FSzent_Sebestyen_szobra_Budapest_1830.html&psig=AOvVaw2SWY_U3EKK20kw1GN-Oy9J&ust=1552303606512230]
 296-ra a császár-rokon Caius pápát is elérte az üldözés: Unokaöccse egyik munkatáborában halt meg. A keresztény katonákat kiközösítették a hadseregből, az egyházi tulajdonokat elkobozták, a szent iratokat elégették. Az új pápa Marcellinusz lett, akitől szintén követelte Diocletianus császár, hogy áldozzon a római isteneknek. Ő félelmében meg is tette, de emiatt olyan lelki válságba került, hogy hamarosan önként jelentkezett a császárnál és ismételten kereszténynek vallotta magát. Ezúttal – több társával együtt – kivégeték.

 Galerius caesart Diocletianus császár K-re vezényelte a perzsák ellen. Ő azonban veszített, így a Római Birodalom elvesztette Mezopotámiát. Az Aranykoporsó c. regény szerint emiatt Diocletianus megszégyenítette Galeriust: A császári hintó után futtatta a nép szeme láttára, „mint egy rabszolgát”.

 Ugyanekkor Hispániánál is támadták a Birodalmat; ott a mórok. Azon a fronton Maximianus társcsászár védekezett.

 297-ben Galerius kiköszörülte a csorbát: legyőzte a Szászánida Birodalom uralkodóját, Narsest. Ezzel visszaszerezte Mezopotámiát is.

 Mindeközben É-on, a germánok ellen Constantius Chlorus tartotta a frontot.

 301-ben Diocletianus, hogy imponáljon Róma népének, megnyitotta fürdőit. Ugyanebben az évben megint teljes napfogyatkozást láthattak, ezúttal a Birodalom K-i részén élő népek.

Diocletianus fürdői [a kép forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/Diocletianus_term%C3%A1i]
 Diocletianus győztes seregében harcolt György, aki kiváló kardforgató volt és hamar magas pozícióba került. A legenda szerint egy sárkányt is megölt… Amikor a császár a keresztényeket üldözni kezdte, György lemondott hivataláról. De így is börtönbe vetették, végül, kegyetlen kínzások után kivégezték. 

Sárkányölő Szent György [a kép forrása: http://imalanc.ro/w/szent-gyorgy-aprilis-24/]
 Egy ikertestvérpár, Kozma és Damján Kis-Ázsiát járva imádsággal gyógyítottak és nem fogadtak el érte pénzt. 303-ban ők is vértanúhalált haltak. 

Szent Kozma és Szent Damján [a kép forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/Szent_Kozma_%C3%A9s_Damj%C3%A1n]
 303-ban újabb teljes napfogyatkozás zajlott le; ezúttal a Birodalom É-Ny-i részéről volt látható.

 304-ben Marcellinus pápa is meghalt.

 305-ben megölték Ágnest, a 15 éves lányt. Az egyik praefectus akarta őt feleségül a fiának. Ágnes viszont nem akarta ezt. Így vált problémává, hogy ő keresztény. Mivel a római törvény tiltotta a szüzek megölését, tenni akartak róla, hogy ez ne legyen akadály. A legenda szerint azonban aki megpróbálta, mind megvakult. Ezután máglyán akarták megégetni a lányt, de a fahasábok nem gyulladtak meg. Végül a főtiszt kardjával lefejezte. 

Szent Ágnes [a kép forrása: https://www.google.hu/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&ved=2ahUKEwirzdaJvffgAhUK_aQKHTOECLwQjhx6BAgBEAM&url=http%3A%2F%2Fkegytargybolt.laudate.hu%2Fszentek-egyeb-110-cm-szent-agnes-szobor-820k-p-5047.html&psig=AOvVaw2OFCFlxJGmeHQUTccqyQ3D&ust=1552303910888490]
 Egy Sossus nevű férfi megtudta, hogy Januarius püspök az ő városába érkezik kíséretével. Többször fölkereste őket, de mindig titokban. Azonban minden óvatossága ellenére fölfedezték, hogy ő keresztény és bebörtönözték. Ekkor Januarius és két kísérője (Festus, a diakónus és Desiderius, a lektor) elmentek hozzá. Róluk is kiderült, hogy keresztények, ezért elfogták őket is és kimondták az ítéletet, hogy medvék elé vessék mind a négyüket. Azonban amikor a bíró kimondta az ítéletet, megvakult. Januarius meggyógyította, s így az ítélet kard általi halálra enyhült. Mikor a vesztőhelyre kísérték őket, három ember tiltakozott az igazságtalan ítélet ellen. Őket is elfogták, és az előbbi néggyel együtt lefejezték őket. [http://imalanc.ro/w/szent-januariusz-puspok-es-tarsai-szeptember-19/] Egy nápolyi asszony fölfogta Januarius vérét, sokáig magánál őrizte, majd átadta a nápolyi egyháznak.

 
Szent Januarius vére-ereklye [a kép forrása: https://hir.ma/18-2/csodat-tesz-szent-januarius-vere/715549]
 Diocletianus és Maximiánus 305-re talán megcsömörlöttek a folyamatos vérontástól és a tehetetlenségtől a keresztényekkel szemben és lemondtak Constantius Chlorus és Galerius javára. Constantius a saját birodalomrészén, azaz nyugaton végre megszüntette a keresztényüldözést. 

 Megtartották a Diocletianus által bevezetett négy uralkodós rendszert; Constantius Chlorus a caesarjává avatta Severust, aki korábban Galerius harcostársa volt. Galerius caesarja pedig unokaöccse, Maximianus Daia lett.
--
 A század végére a gótok népe kettévált. Azok, akik a rómaiakat legyőzve Dacia területén telepedtek le, a nyugati gótok lettek, míg a keleti gótok a dél-orosz síkságokat uralták.
 A nyugati gótok féken tartására a rómaiak nagyobb ászi (jász)* tömeg letelepedését engedélyezték a Birodalmon belül, a Duna-Tisza lapályán, ahol azok uralmuk alá vonták a már ott élő szkíta, kelta, dák népeket.

*Jászok: Középázsiai szkítáktól származó nép.

--

 Armeniában született gazdag és nemes szülők gyermekeként az a Gergely, akinek apja, Anak volt az, aki megölte (a perzsa királyok által fölbujtva) Khoszroész örmény királyt. Anakot és udvartartását elfogták és a haldokló király parancsára megölték, csak a gyermek Gergely tudott elmenekülni keresztény dajkára segítségével római területre. Keresztényként nevelkedett föl, majd hazatérve térítésbe kezdett.

 Miután Khoszroész fia, Tiridatész a római Galerius seregében részt vett a 297-es győztes hadjáratban a perzsák ellen, Diocletianus sereget adott neki azzal, hogy foglalja vissza ősei trónját. IV. Tiridatész így is tett. Természetesen hűséges maradt Dioclentianushoz. A Birodalomból Arméniába menekülő keresztényeket vagy kiszolgáltatta a császárnak, vagy ő maga végeztette ki. Gergelyt nem csak annak kereszténysége miatt nem szívlelte, hanem apja gyilkosának fiaként sem. Elfogatta őt, s mivel Gergely nem volt hajlandó megtagadni a hitét, kínzások után egy börtönverembe vetették, ahol bűzben, férgek között töltött 14 évet. Titokban egy özvegyasszony adott neki ételt időnként. De az ő története itt még nem ért véget…

--

 Már az elmúlt évek keresztényüldözései során is sokan menekültek át a Római Birodalomból a Szászánida Birodalomba. Itt, a perzsák között jóval nyugodtabban élhettek vallásuknak, habár olykor-olykor ott is előfordultak kisebb üldöztetések. Az átköltözött keresztények többnyire görögül beszéltek. De voltak helyi, szír nyelven beszélő keresztények is. Ez néha ellentétekhez vezetett.
 295-ben egy szerzetes; Bar Sauma Petra városában hivatalos vallássá tette a kereszténységet.

 Szír keresztény volt Iambikhosz is. Ő platóni és püthagoreus tanokat egyesített és azt hirdette, hogy a lelkeknek az anyagi világ felé való süllyedését felemelkedésbe lehet fordítani jóslás és varázslás útján. Megírta a mágiáról és okkultizmusról szóló művét; De Mysteriis címmel. Ebben azt is kifejtette, hogy a barbár népek között vannak szent népek; mint az egyiptomiak és az asszírok, akik ősi szent tudást őriznek és „ismerik az istenek eredeti neveit”. Szembeállította a keletiek hagyományőrzését a hellének örökös újításaival és az előbbit magasztalta.
A rómaiaktól elszenvedett 297-es vereség után (hogy Mezopotámia és Arménia teljesen visszakerült római fennhatóság alá) Narsak király, 302-ben lemondott trónjáról és abban az évben meg is halt.    

 Fia, II. Hurmuz lett az új király. Több felkelés tört ki, s neki eleinte sikerült őket levernie.

--

 Az újraegyesített Csin Birodalom (Kína) nem sokáig tartotta magát. 289-ben meghalt Sze-ma Jen, az első Csin császár, ezt követően pedig trónviszály kezdődött. A trónviszály résztvevői a Kínától É-ra élő nomád népek csapatait hívták segítségül, főleg a hsziungnukat. Ők azonban nem nézték, hogy ki kivel van, hanem ha már bejutottak Ázsia nagy birodalmába, földúlták annak északi részét és fejedelmük, Liu Jüan 304-re uralma alá hajtotta a területet és kínai császárrá kiáltotta ki magát, megalapítva a Han Csao államot

--

A hsziungnuk támadták Szogdiát, az ászik (jászok = alánok) földjét is. Előlük menekült a jászok egy része Pannóniába.

--
 Kogurjóban (Korea) 292-ben meghalt Szocshon király. A fia, Szangbu követte a trónon, de csak rövid ideig, mert 296-ban már Szangbu testvére, a már gyerekként is arrogáns és gyanakvó Pongszang lépett trónra. Ő mindenekelőtt megszabadult mindenkitől, akiben riválist sejtett. Természetéből adódóan pedig sok ilyet talált, elsősorban családon belül. Egyedül unokaöccsének, Ulbulnak sikerült elmenekülnie előle és elbujdokolnia. Egy földesúrhoz szegődött szolgálónak, majd később só-árus lett.

 A hsziungnukMurong Huj vezetésével – Kína után megtámadták Kogurjót is, de sikertelenül; Pongszang serege visszaverte őket.

 298-ra újabb pillangószárny-hatás lépett életbe: Ezúttal a D-amerikai Parinacota-vulkán 290-es kitörésekor a magas-légkörbe került vulkáni hamu juthatott el idáig és rossz időt okozva éhínséghez vezetett. Az embereknek volt elég baja, hogy az időjárás ellenére a földjükből élelmet szerezzenek, valószínűleg több munkával is kevesebbet, mint normál esetben. Azonban Pongszang fontosabbnak érezte, hogy palotát építtessen magának, s nem hogy nem segített az éhező népen, hanem országának minden 15 évet betöltött lakóját robotra kötelezte a palota építésénél. A nőket is. Így már nem csak az időjárás, hanem az időhiány is akadályozta számukra az élelemtermelést. 300-ra az embereknek végképp elegük lett belőle. Főminisztere és hivatalnokai puccsal letaszították a trónról. Pongszang erre – fiaival együtt – öngyilkos lett. Előkerítették Ulbult és őt ültették a trónra.

Parinacota-vulkán [a kép forrása:
https://hu.depositphotos.com/70449679/stock-photo-snow-capped-parinacota-volcano-reflected.html]
 --

 Közép-Amerikában a maja civilizáció belépett az ún. klasszikus korba. A korábban elnéptelenedett városok eddigre konszolidálódtak. A népsűrűség növekedett, ennél fogva a környezetüket is egyre nagyobb mértékben alakították át. Hatalmas csatornarendszerüket ovális kőbalták és vájóbalták segítségével áshatták ki, ezeket pedig nagy műhelyekben készítették el.

 Az uralkodó városok Tikal, Calakmul és Quintana Roo voltak, melyek egymással is hadat viseltek. 

Egy maja csatornarészlet [a kép forrása: https://avilagtitkai.com/articles/view/rejtelyes-csatornarendszert-talaltak-egy-maja-piramis-alatt]
--

 Ha előbb nem, akkor 300 táján már bizonyosan megjelent a nazca kultúra a Csendes-óceán partján. Az e kultúrát alkotó nép egy része É felől érkezett, a chavín-kultúrából, amely a megelőző évezred során egyesítette a népeket a maga vidékén. Ikonográfiájuk központjában a jaguár, a kígyó és a madár állt. Legfőbb istenük e három lény főbb jellemvonásait ötvözte. Központi településük a hegyek között feküdt, 3200 m magasan. 

chavíni romok [a kép forrása:
 
 A nazcák másik (kisebb) része D felől, a Titicaca tó mellől érkezett, a tiahuanaco-kultúrából. Az ő elindulásukban talán szerepe volt a Parinacota-vulkán 290-es kitörésének. 

nazca népvándorlás [a kép forrása: Zelkó Zoltán: A kősivatag titka c. könyve]
 A nazca uralkodó nép lehetett a többiek fölött. Ezért lehetett szükség a hegyvidéken megbúvó népek áttekintését segítő térképre, melyet nazca-vonalakként ismerünk.
„Egyre inkább rabul ejtett a gondolat: lehet, hogy a nazcai fennsík a világ első irányzóasztala, az első háromszögelési műveletek grafikus emléke.” „Az első meglepetés akkor éri az embert, ha alaposabban szemügyre veszi a nazcai térkép tájolását. Északnyugat-délkelet irányú tengelye meghökkentő párhuzamban van a Kordillerák fő vonulatával.” (Zelkó Zoltán: A kősivatag titka) Megfelelő nagyításban a Titicaca-tó környékére vetítve a vonalakat, azok bekeretezik a Titicaca-tavat és a környező, kiemelkedőbb hegycsúcsokra mutatnak. A vonalak találkozásánál pedig ősi városok helyezkednek el.

„A Kordillerák hegycsúcsoktól szabdalt világában sohasem alakulhatott volna ki a magas szervezettségű birodalom, ha a vezetőknek nincs átfogó képük a medencékben egymástól elszigetelten élő néptörzsekről. […] csak egy monumentális térkép alapján váltak áttekinthetővé és szervezhetővé. Erre utal az […] inka monda is, amely szerint a hegyvidék népei teljes anarchiában éltek, amíg az inkák államalkotó ereje pókhálószerű rendbe nem fogta őket.” „Ha elfogadjuk azt a gondolatot, hogy a nazcai térkép folyamatosan, több évszázadon át készült, […] semmiféle jelentősége sincs a levegőbe emelkedésnek. […] valószínű, hogy mindig azt a részletet vizsgálták, amelyikre éppen szükség volt. (Zelkó Zoltán: A kősivatag titka)

 Zelkó Zoltán feltevése szerint ezen a „térképen” gyakorlatoztak azok, akik utóbb a hegyekbe költöztek jeladó-emberként*. Ott pedig a fény tükrözésével (egyenes vonalak) kommunikáltak a sok ezer m mély szakadékok fölött. A Titicaca-tó környékén találtak is olyan építményeket, melyekről fényjeleket adhattak egymásnak, irányzókövek* segítségével.

jeladó ember ábrázolása a Titicaca-tó vidékéről - pihenőállásban [a kép forrása: Zelkó Zoltán: A kősivatag titka c. könyve]

jeladó ember ábrázolása munka közben - felemelt kezében talán olyan eszközt tart, amivel tükrözi a fényt [a kép forrása: Zelkó Zoltán: A kősivatag titka c. könyve]

Irányzókő a Titicaca-tó vidékén talált "kilátó tornyokból" [a kép forrása: Zelkó Zoltán: A kősivatag titka c. könyve]
 A nazca-vonalak között egyes részeken állatfigurák szerepelnek, melyek Zelkó Zoltán elmélete szerint térképi magyarázó ábrák: Azt mutatják, hogy a térképnek megfelelő, rajzzal jelölt valós helyeken mely nép élt. (Az egyes állatábrázolások azokra a területekre esnek, amelyeken az adott állat a leggyakrabban előfordul és előfordulhatott, s könnyen lehet, hogy épp ezek voltak az ott élő nép totemállatai.) Valószínű, hogy a térkép félkészen maradt, s az eredeti szándék szerint az egészet részletesen ki akarták tölteni rajzokkal.

Nazca vonalak - vázlat [a kép forrása:
 További érdekesség, hogy a Titicaca-tó egyik ősi városának, Sillustaninak jeladó „tornyán” találtak egy kőkockára vésett gyíkszerű ábrát, ami annak a fény-vonalnak a végpontjára esik, amelyet jelképező nazca-vonal kezdőpontján, a Nazca-fennsíkon is megtalálható a gyíkszerű ábra.

Nazca gyík [a kép forrása: Zelkó Zoltán: A kősivatag titka c. könyve]

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

25. Kedves Mindenki!

Kedves Mindenki!  Most egy kicsit az időszámításunk előtti időkkel foglalkozom. Ezt egyelőre másik blogba írom; ide: https://bezzegre...