Manu törvényei
Ez a
törvénykönyv a hinduista jogrendszer alapja. A második században nyerte el
végső formáját. Manu egy uralkodó volt, aki a hagyomány szerint közvetlenül a
Teremtőtől kapta meg a törvényeket (mint Mózes a Tíz parancsolatot), hogy
azután megtanítsa az embereknek.
Ebből hoztam néhány idézetet:
A négy kasztot rögzítette a jogrendszer. Legfelül
álltak a bráhmanok (a szellem és lélek emberei), akik felette álltak a
királynak is. A második kaszt volt a ksatrijáké. Ide tartoztak a „sportemberek”:
A harcosok (katonák), az uralkodók, de pl. a táncosok is. A harmadik kaszt a
vaisják; a kétkezi munkások; földművesek, kézművesek, kereskedők. A súdrák
pedig a szolgák, a negyedik kaszt. Ennél lejjebb már csak a kaszton kívüliek voltak,
az érinthetetlenek; az alantas foglalkozásúak, nyomorékok és külföldiek (egy
külföldivel való érintkezés után rituális tisztálkodást kell végezniük).
Néhány törvény a brahmanokról:
„A bráhmanok minden dolgok urai. Ha a király
kincset talál, felét megtarthatja kincstárának, felét azonban köteles a
bráhmanoknak adni. Ha ellenben egy bráhman jut ugyanily szerencsés helyzetbe,
az egész talált kincset megtarthatja.” „Nem
hamis eskü az az esküvés, amelyet hamisan bár, de egy bráhman érdekében tesznek
le.” „a bráhmannak sem vagyonát, sem
személyét nem sújthatja az igazságos uralkodó; egyet tehet csupán, száműzheti.”
„Ha egy súdra hetvenkedésből a bráhmanokat
kötelességeikre meri figyelmeztetni, az uralkodó köteles a súdra szájába és
fülébe forró olajat önteni. Ha alsóbb osztálybeli bráhmanra köp, a király
levágatja ajkait.”
„A bráhman
nemcsak maga adómentes, de senkit, aki neki szolgálatot teljesít, a király
adóval meg nem róhat”
„Csak
olyan foglalkozást űzhet a bráhman, amely nem ellenkezik a kasztjával, semmi
vagy nagyon kevés kínt okoz más élőlényeknek s amely nem okoz testi
fáradtságot. Szolgálnia azonban sohasem szabad másnak. […] legnagyobb
tiszteletet érdemel, ha a holnapról nem gondoskodik. A boldogság gyökere a
megelégedettség, ezt pedig csak a maga megfékezésével érheti el az ember.”
„Kerüljön mindent, aminek sikere másoktól függ, hanem inkább bízzék a maga
erejében. Minden, ami mások önkényétől függ: szenvedést okoz; ami pedig az
embertől magától: örömet szerez”
A házasságkötésről:
„Nyolcféle módon lehet házasságot kötni.
1.
Az
atya az ünnepélyesen feldíszített leányát maga adja oda egy derékvideletű s a
védákban jártas férfiúnak; ez a brahma-szertartás szerint való házasság
2.
Az
atya a leányát akkor adja egy paphoz, mikor ez az áldozatot végzi; ez a
daiva-szertartás szerint kötött házasság
3.
A
vőlegény egy tehenet vagy egy bikát ad ajándékul az atyának, mikor ez a leányát
hozzáadja; ez az arsa-szertartás szerint kötött házasság
4.
Az
atya az előírt szöveg elmondása közben adja oda a leányát; ez a
prajapatya-házasság
5.
A
vőlegény gazdag ajándékokat ad a menyasszonynak és a rokonainak; ez az
asura-házasság
6.
A
jegyeseknek önkéntes egyesülése szerelemből eredményezi a gandhara-házasságot
7.
A
leány erőszakos elrablása annak akarata ellenére adja a raksasza-házasságot
8.
Egy
alvó, részeg vagy elmebajos leánynak megrontása és elcsábítása adja a
paisaca-házasságot, mely a leghitványabb a nyolc közül
Az
első hat forma szerint kössön házasságot a bráhman, a négy utolsó ksatrijáknak
való, a vájsának és a súdrának az ötödik, hatodik és nyolcadik.”
Némi kivételezés:
„Még a brahman-vendéget is megelőzve kell eledelt nyújtani az újonnan
férjhez ment nőknek, gyermekeknek, betegeknek, terhes asszonyoknak.”
A nők „helyéről”:
„A nő semmit se tegyen a maga akarata szerint;
gyermekkorában az atyja, asszonykorában a férje, özvegy korában a fiai
rendelkeznek felette. A nő legyen mindig jókedvű, szorgalmas, gondos és
takarékos háziasszony. […] A férj ezen a világon és a következő létben boldoggá
teszi a feleségét s azért bármilyen hitvány és állhatatlan volna is, a hű
feleség mégis úgy tekintsen reá, mint valamely istenre.[…] A nőnek nem szabad
másodszor férjhez mennie[…]A hűtlen feleség a következő létben sakálnak fog
születni és mindenféle betegségek fogják gyötörni; a derék feleség pedig
ugyanolyan sorsban fog részesülni, mint a férje. Ha pedig a feleség előbb hal
meg és egyenlőkasztú, a férj égettesse el a holttestét az előírt módon, azután
pedig újra megnősülhet.”
A királyról:
„A király tartozzék a ksatrija kaszthoz. Az ő
kötelessége […], hogy az egész világot megvédelmezze.[…] a király igazságosan
büntesse meg azokat, akik igazságtalanul cselekszenek […] A büntetés
kormányozza az egész emberiséget; az védelmezi meg őt; az őrködik felette,
mikor alszik; a büntetésről mondják a bölcsek, hogy az maga a törvény. Helyesen
alkalmazva boldoggá teszi a büntetés az emberiséget, de a helytelen büntetés
elpusztít mindent. Ha a király nem büntetné szüntelenül azokat, akik reászolgálnak,
akkor […]a hitványabbak elfoglalnák a jobbak helyét […] a kasztok […] csakhamar
összekeverednének. […] Ezért hát csak olyan király büntethet igazságosan, aki
[…] maga is bölcs. Az ilyen király legyen
szigorú az ellenségeivel szemben, de elnéző a bráhmanok iránt. Az ilyen
királynak híre úgy fog szétterjedni a világon, mint az olajcsepp a vízen, a
másképpen cselekvő királyé pedig úgy fog összezsugorodni, mint a vajcsepp a
vízben.”
„Ha
győzelmet aratott, tartsa tiszteletben a meghódított ország isteneit, a jámbor
bráhmanokat és adjon nekik kiváltságokat. Vegye tekintetbe a meghódított ország
lakosainak kívánságait […] Az ország szokásait hagyja érvényben”
„délben
vonuljon vissza […] ebédeljen. […] Az ételt előbb jól meg kell vizsgálni és a
védákból vett méregölő rámondsáokkal, továbbá mindenféle ellenszerekkel
megtisztítani. Azonkívül hordjon a király állandóan olyan drágaköveket, melyek
a mérget hatástalanná teszik. […] Ebéd után szórakozzék a feleségével, de
azután foglalkozzék ismét az állam ügyeivel. […] (esti) Étkezés után üdítse fel
magát a zene hangjaival, azután pedig térjen nyugalomra, hogy kipihenvén
fáradalmait, a kellő időben felkelhessen.”
És általánosságban a négy kasztról:
„A
bráhman hat foglalkozása: tanítás, tanulás, áldozatot bemutatni önmagáért,
ugyanezt tenni másokért, ajándékot adni, ajándékot elfogadni. A ksatrija és
vájsa nem áldozhat másokért, nem taníthat és nem fogadhat el adományt. Fegyvert
viselni és harcolni a ksatrija főfoglalkozása, kereskedni, állatot nevelni és
földet művelni a vájsáé. Ha a bráhman nem tud megélni a törvényes
foglalkozásából, a kastrija vagy vájsa foglalkozását is űzheti, kivéve a földművelést,
mert ez számos élőlénynek a halálát okozza.
A kereskedés űzésénél is nem szabad eladnia olyan cikket, mely valamely
élőlény megsértése vagy halála által jön létre […] Ha húst árul, súdrává
válik.” [http://mek.oszk.hu/07300/07332/07332.pdf]
A második század során
kialakult a buddhizmus két ága; a mahayana-buddhizmus és a hinayana-buddhizmus.
A mahayana-buddhizmus a széles út ösvényét jelenti, mely szerint a cél elérni a
tökéletes buddhaságot, s ezáltal enyhíteni az összes lény szenvedésén. Követői
szerint semmi sem létezik önmagában, csak mások függvényében. Van hat
tökéletesség, melyeket sok életen át kell kigyakorolni: az adakozás, az
erkölcsösség, a kitartás, a türelem, a meditáció és a bölcsesség.
A hinayana-buddhizmus a
keskeny út ösvénye. Követői szerint a megvilágosodást csak kolostori élettel
lehet elérni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése